Australische stoomlocomotieven

News visual

  • img-description
    Australische stoomlocomotieven
  • img-description
    Australische stoomlocomotieven
  • img-description
    Australische stoomlocomotieven

Doordat ik bevriend ben geraakt met een groep Australische heren op leeftijd die in hun jonge jaren fanatiek stoomtreinen fotografeerden, wordt mij nu met enige regelmaat mij een foto-CD met gedigitaliseerde zwart-wit foto’s toegezonden, alsmede e-mailberichten met ingescande foto’s. Recent kreeg ik zelfs een CD met gedigitaliseerde super-8 filmpjes; compleet met schokjes en vlekken. Gewoon prachtig. Één van de heren wil graag dat zijn foto’s verder verspreid worden en heeft mij gevraagd er een Nederlandstalige blogsite over te beginnen. Daar ben ik dan ook voorzichtig mee begonnen.  Ik bedank hen met Nederlandse ansichtkaarten van het spoorwegmuseum. Als voorbeeld wil ik jullie graag een foto uit 1969 tonen van de gestroomlijnde 3801 op depot in Thirroul (NSW). Deze enorme machine heeft een opvallende lichtgroene kleur en was het paradepaardje van de spoorwegmaatschappij van NSW.

De Victoriaanse spoorwegen (VR) hadden naast de prachtig gestroomlijnde S2 ook gewone werkpaarden. De K-klasse stoomlocomotief werd voornamelijk voor goederentreinen maar ook voor passagierstreinen ingezet. Kenmerkend zijn de nogal groot uitgevallen windleiplaten. Deze foto toont de K188 die een personentrein Warburton binnentrekt laat op een middag in 1961. Daarnaast is de relatief grote lantaarn en de koeienvanger typerend voor Australische stoomlocomotieven die veel over het afgelegen platteland reden, vaak door landerijen zonder enige vorm van omheining.

De Zuid-Australische spoorwegen (SAR) hadden een prachtige donkergroene gestroomlijnde stoomlocomotief voor de expresstreinen, met twee kleine lantaarns voorop en een hoog recht voor-bordes. Daarnaast reden er zeer grote Garrath’s door het zuiden voor normale personentreinen en goederentreinen.  Hier een foto van de 520 zoals die in september 1972 aan Rocky River voorbij denderde.

Wie meer foto’s en enkele video wil zien verwijs ik graag verder naar mijn bescheiden blogsite: http://australischetreinen.blogspot.com/

Laat een reactie achter