De Franklin Rail Compagnie

News visual

  • img-description
    Railplan Cab Control 23-03-2016_01
  • img-description
    DSC_0476
  • img-description
    DSC_0295
  • img-description
    DSC_0365
  • img-description
    DSC_0508

In deze coupe is het de bedoeling mijn ervaringen te delen met u allen van de bouw van mijn moduul baan De Franklin Rail Compagnie.

OPZET TOT DIT RAILPLAN IS GEWIJZIGD DOOR OMSTANDIGHEDEN IN NOV 2010, OKT. 2014 EN MRT.2016
Jaren geleden heb ik door verschillende omstandigheden mijn hobby modelspoor voorlopig in de kast gezet met de bedoeling om later de hobby weer op te pakken maar dan op een kleinere schaal.
En dan bedoel ik niet schaal HO of N of Z maar meer in de zin van minder ruimte geen grote oppervlakten waar je niet bij kan, en bij deze nieuwe opzet uitgaande van één thema in één voorstelling.
In eerste instantie had ik een ontwerp gemaakt op 5 modulen met het thema, “het logistieke proces van kolen en staal” en deze deels al opgezet, maar gezien een verhuizing binnen korte tijd onverwachts een feit ging worden en mijn vrouw zeer ernstig ziek werd en na een gevecht van 1 jaar en 8 maanden overleed heb ik nu besloten een andere opzet te maken. Het is niet mijn doel om een bestaande situatie na te bouwen maar om een beeld te creëren waardoor het voor een ieder herkenbaar is en de sfeer op roept van herkenning.

Dit wordt een beschrijving van de bouw van de FRANKLIN RAIL COMPAGNIE een multinational eigenaar van een groot metaal bedrijf met een binnen haven gelegen bij het denkbeeldig stadje ROSE GARDEN.
Ik kies voor een dergelijke omgeving omdat de sfeer hier voor mij een diepe indruk maakt.
Denk hierbij aan de geur van kolen en staal, klinker bestratingen in de dorpjes, de troosteloze sfeer van de omgeving, afwisselend met een weidse natuur gebieden en vooral tijdens de herfst al die kleuren pracht afstekend tegen deze duistere tomeloze grijze massa.

De naam FRANKLIN RAIL COMPAGNIE is een verzonnen multinational voortgekomen uit een eenvoudige achternaam en wel die van ons zelf, verder is de naam van het stadje ROSE GARDEN een eerbetoon aan mijn lieve vrouw Rose die mij altijd de vreugde van het leven heeft laten zien door mijn belangstelling in techniek en oog voor alles wat leeft in de natuur te stimuleren.

De moduul baan wordt opgezet in het tijdperk 1940-1960 het logistieke proces, een klein deel van een enorme staal industrie waar de meeste huisgezinnen hun werk in vonden.
De brandstof die toen overal gebruikt werd waren kolen, kolen om te stoken en te koken, en kolen waren vooral de energiebron in de industrie. In de nabije omgeving vond je altijd een lokale kolenboer met een kleine of grote kolen opslag.
Soms werden de kolen van de wagons rechtstreeks overgeladen op een vrachtwagen, maar meestal werden ze tijdelijk opgeslagen in een kolenloods, waar ze opgezakt werden en verder per vrachtauto huis aan huis gebracht.
Voor verre afgelegen afname punten werd veel gebruik gemaakt van de goederen trein die veelal vaste trajecten had naar deze ver gelegen oorden maar kon dit niet per trein dan ging het vervoer naar een overslag punt, denk daarbij bijv. aan de binnenvaart.
Het hoofd thema is dus een klein deel van de metaal industrie in beeld te brengen met via het spoor aangevoerde grondstoffen (staalplaat, profielen en brandstof) en dat langs dezelfde weg zijn afgewerkte producten vervoert (gietijzeren stukken en kant en klare specialistische transsport wagons.
Wat ik ook wil realiseren is een lok depot voor de onderhoud van de stoom Loks die in Franklin land werkzaam zijn.
Als inspiratie bron om tot een dergelijke opzet te komen en de nodige technieken te behappen heb ik gebruik gemaakt van de vele artikelen die ik de afgelopen 50 jaar heb gelezen in diverse hobbybladen waarbij de verschillende bouwtechnieken beschreven stonden plus ik heb veel geleerd uit het boek van Jacques Le Plat (groetjes uit Ferbach)
en vele fijne contacten via email en een website Beneluxspoor.net met ook vele modelspoor hobbyisten.

Voor mij belangrijke artikelen in al die hobby bladen heb ik gebundeld in een aantal verzamel mappen.
Op de computer heb ik een data base gemaakt waar ik al die voorbeelden en technieken uit kan halen en opzoeken in
welke map dit zit.

Voor het realiseren van dit plan haal ik artikelen uit Amerika en België en Frankrijk en Duitsland, gelukkig heb ik een paar zaken en mede hobbyisten gevonden die mij daarbij voortreffelijk helpen en natuurlijk internet voor de directe bestellingen. De laatste jaren zijn er ook vele modelspoor hobbyisten commercieel gegaan en maken de mooiste dingen.

Een eenvoudig binnenhaventje, een rij huizen ingeklemd tussen industrie en een spoorlijn, de troosteloze sfeer die je in die oude voorsteden aantreft en een plaatselijke kolenboer met z’n opslag en vooral de diverse typische details allemaal zaken waar veel bouwplezier aan verbonden zal zitten.
De oppervlakte van de baan moet zodanig zijn dat het werkbaar wordt, dus geen grote rechthoeken waar je, je helemaal moet uit rekken om er nog bij te kunnen.
Dus de keus was al gauw gemaakt moduulbouw, stukken van ± 75 bij 120 cm.
Daar ik nu in een flat woon met minder ruimte dan vroeger in ons huis en het feit dat ik in een rolstoel zit heb ik bedacht om de modulen zodanig te maken dat ze verrijdbaar en deels opklapbaar zijn.
Achter de 3 moduul bakken worden waarschijnlijk afneembare achterwanden aangebracht om daar een achtergrond op te schilderen. Tijdens de opzet van de baan zal hier een schilderij ontstaan voorstellende een zodanige voorstelling dat de dieptewerking van het beeld op de baan versterkt, maar hier kom ik later op terug in het hoofdstuk “De verschillende aspecten van het landschap”
Eerst ben ik geruime tijd bezig geweest met het plan op papier weer te geven en hier het sporenplan in te verwerken,
Dit wijzigt nog regelmatig en dan heb ik het over aanverwante zaken zoals bestrating en woningen maar ook het rail plan heeft nog verschillende veranderingen ondergaan.
(De laatste wijziging vanaf 03-02-2016)

DE EERST VOLGENDE STAPPEN VAN A TOT EN MET Z
Het opzetten en maken van een modelspoor tafel
Daar ik op 12 november een lichte hart operatie moest ondergaan en daarna ± 6 weken geen zware dingen mocht doen heeft mijn buurman aangeboden mij te helpen met de bouw van mijn nieuwe moduul tafel.
De uiterste maatvoering van de modelspoor tafel is 225 cm bij 160 cm uitgevoerd in een L vorm.
De voorstellingen worden verspreid over het totale oppervlak waarbij de logica en samenspel van de voorstellingen onderling wel in acht genomen worden.
De tafel wordt verdeelt in denkbeeldige vakken die uitgenomen kunnen worden of opklapbaar zijn of vast aangebracht worden. Uiteindelijk zijn het maar 3 opklapbare delen geworden daar ik anders te veel rail overgangen kreeg met alle gevolgen van dien.
Het sporen plan wordt zodanig gelegd dat alle benodigde wissels in hun eigen vak passen en de grens van een denkbeeldig vak niet overschrijden dit i.v.m. technische problemen bij de bouw van een wissel etc.

Het Uitleggen van het rail plan
Hiervoor heb ik gekozen voor Flex rail G940 van Piko met een profiel hoogte van 2,5 mm dit omdat ik nog vele oude wagonnetjes heb met nog een flens van 2,5 mm
Tevens gebruik ik wissels van het zelfde merk aangedreven door Cobalt onder aandrijvingen of Fulgurex wissel aandrijvingen.
Maar anders dan bij mijn vorige baan zal ik eerst de grote objecten die ik kwijt wil zoals lok loods en staal fabriek en haven aanbrengen op mijn baan om dan vervolgens het sporenplan uit te leggen.
Ik kies voor deze methode omdat bij vorige banen eerst het spoor werd uitgelegd daarna bleek soms dat het gewenst object daar dan niet tussen paste. Uiteraard wordt in grote lijnen wel rekening gehouden met mijn rail plan die natuurlijk eerst gemaakt is.

Op mijn spoorbaan zal een groot deel van het rail plan ingebed worden in een bestrating van geplaveide delen van een straat, binnenplaats, industrie terrein etc. Een groot deel in het haven gebied zal met Belgische klinkers uitgevoerd worden.
In fabriekshallen zal het spoor ingebed worden tussen klinkers of Stelcon platen, dit zijn betonnen platen vierkant of rechthoekig van vorm.

Dan zijn er misschien nog hele korte stukken waar geen inbedding aanwezig is en daar zal de rails gelegd worden op een ballast bed, hier zijn verschillende manieren voor, de bekendste manier is natuurlijk strooien met ballast korrels en daarna bedruppelen met een pipet gevuld met een mengsel van water een druppeltje zeepsop en houtlijm, een zeer tijdrovende klus zegt men altijd maar uit ervaring kost het inbedden door Belgische kasseien twee maal zoveel tijd.

Hierbij wat foto’s om mijn verhaal te ondersteunen.

 

Laat een reactie achter