NS 2701 diesel elektrische locomotief (stel dat…)

News visual

  • img-description
    NS 2701 diesel elektrische locomotief (stel dat…)
  • img-description
    NS 2701 diesel elektrische locomotief (stel dat…)
  • img-description
    NS 2701 diesel elektrische locomotief (stel dat…)
  • img-description
    NS 2701 diesel elektrische locomotief (stel dat…)
  • img-description
    NS 2701 diesel elektrische locomotief (stel dat…)
  • img-description
    NS 2701 diesel elektrische locomotief (stel dat…)
  • img-description
    NS 2701 diesel elektrische locomotief (stel dat…)
  • img-description
    NS 2701 diesel elektrische locomotief (stel dat…)
  • img-description
    NS 2701 diesel elektrische locomotief (stel dat…)

Ik had nog een (dramatisch verongelukte) Lima 1200 over.
Omdat ik me een tijdje geleden afvroeg hoe deze locomotief er zou hebben uitgezien als diesel locomotief leek het mij wel leuk een 1200 om te bouwen zoals die er uit zou hebben gezien als de NS deze als diesel zou hebben besteld.
Omdat in Amerika de meeste diesellocomotieven maar aan 1 zijde een cabine hebben, heb ik dat ook toegepast op de 1200, anders is het niet meer dan de panto’s eraf halen en uitlaten plaatsen.
Een gelukje is ook dat de NS de nummering 2700 nooit heeft gebruikt.

Een belangrijke inspiratie is

Deze locomotief :ALCO PA2

De locomotief wil ik combineren met plan D rijtuigen

NS 2701

NS 2701

Een photoshop hoe de locomotief er uit zou hebben kunnen zien.

Langzaam begint de Lima vorm te krijgen als dieselocomotief:

NS 2701

En het uiteindelijke resultaat:

NS 2701

NS 2701

NS 2701

NS 2701

NS 2701

NS 2701

Laatste foto is ook een photoshop om te laten zien hoe er met 2 locs gereden kon worden.

De Verbouwing:

Van een Lima 1200 wordt het dak op 1 plaats door getrokken tot boven de neus.

De roosters zijn doorgetrokken naar achter en op het dak zijn 2 ventilatoren aangebracht , 2 uitlaten en een extra rooster.

De bekabeling voor de stroomafname van de pantografen is ook verwijderd en de achterse dakplaat is verlengd.

De achterzijde heeft een deur met overgang om aan te kunnen sluiten op de plan D rijtuigen.

Achter is nog een klein deurtje geplaatst als nooduitgang.

En verder:

De uitlaten en ventilatoren komen van een Mehano Amerikaanse GP 18 nlampringen van een Roco 2200 en ook het rooster.
De zijroosters zijn van styreenplaat.
Oorspronkelijk was deze 1200 als een ACTS 1255 bedoelt maar is door een “ongelukje” gesneuveld.
Ik wilde de kap dan ook eerst weggooien maar toch maar weer opgepikt.
Door de ombouw naar een 1255 had ik het 1200 fabriekswapen en de seinlamp ringen weg gehaald, die heb ik dus ook moeten terugzetten.
Ook de raampjes in de deuren moesten hersteld worden.
Voor de rest mijn “pimp”normen op deze lima losgelaten.
Baanschuiver (groter dan werkelijkheid om ruimte op te vullen)
trapjes op de draaistellen (achter meer naar achter omdat ik een kleiner deurtje op een andere plek had bedacht)
losse handrails voorkant en bij de deuren.
ingezetten ramen
opnieuw gespoten.
Verlaagd
Ruitewissers, luchtslangen
Interieur.

En zo rijd de NS 2701 (youtube filmpje)


 

 

 

 

 

 

 

Laat een reactie achter