Stel dat de NS 1100 gerenoveerd was zoals de 1300

News visual

  • img-description
    Stel dat de NS 1100 gerenoveerd was zoals de 1300
  • img-description
    Stel dat de NS 1100 gerenoveerd was zoals de 1300
  • img-description
    Stel dat de NS 1100 gerenoveerd was zoals de 1300
  • img-description
    Stel dat de NS 1100 gerenoveerd was zoals de 1300
  • img-description
    Stel dat de NS 1100 gerenoveerd was zoals de 1300
  • img-description
    Stel dat de NS 1100 gerenoveerd was zoals de 1300
  • img-description
    Stel dat de NS 1100 gerenoveerd was zoals de 1300
  • img-description
    Stel dat de NS 1100 gerenoveerd was zoals de 1300

De NS heeft de 1100 serie nooit een levensverlengende revisie gegeven
zoals bij de reeks 1300.
Dit waarschijnlijk vanwege de slechte rijeigenschappen van de NS 1100
Nu was ik nieuwsgierig hoe dat eruit zou hebben gezien.

NS 1130

Even een fictief verhaal:

Ondanks de instroming van de nieuwe 1600 locomotieven besloot de NS de
1100 toch een levensverlengende revisie te geven.
Men ging toen nog uit van een flinke groei van het goederen vervoer.
Als eerste (en na later bleek de enige) werd de 1130 onder handen genomen.
De locomotief kreeg dezelfde outfit als de NS 1300
Doordat de groei in het goederenvervoer tegenviel besloot de NS geen
vervolg te geven aan deze ingrijpende revisie.
De NS 1130 bleef dan ook een uniek exemplaar.
Het is opmerkelijk dat er zo weinig foto’s en bekendheid bestaat rond
de 1130, de locomotief werd weliswaar niet vaak ingezet.
(er waren nogal wat technische problemen ontstaan sinds de verbouwing,
de loc wrd door personeel zelfs gekscherend  Kreupele Marie II
genoemd) maar het waren vaak wel speciale treinen, zo werd een aantal
keer de Libelle zomerweek trein gereden (speciale trein met een extra
bagagerijtuig).
Ook enkele internationale treinen zijn gereden door de 1130, en het
rangeren van de internationale trein in Amsterdam was ook enkele keren
de taak van de 1130.

NS 1130

De 1130 was ook te zien op een materieelshow in Alkmaar maar
de meeste bezoekers dachten dat het om een 1300 ging.
De locomotief stond dan ook vrij goed verborgen tussen het andere materieel.
Uiteindelijk ging de 1130 in oktober 2002 als laatste 1100 definitief
buiten dienst om begin 2003 gesloopt te worden.
De laatste jaren werd de 1130 echter zelden ingezet.

Model:

Ik heb een Märklin 1100 onder handen genomen met gebruik van KleiNSpoor transfers voor de 1300.
Het nummer 1130 is dan ook ideaal.
Naast een ander outfit kreeg ze ook losse handgrepen op de neus en luchtslangen. Verder werd een achterwandje geplaatst in de bak.

 

NS 1130

NS 1130

NS 1130

NS 1130

NS 1130

Rijdend met de pantos omlaag…..

Samen met de Piko fantasielok (geweldig idee van Piko, maar alleen jammer dat de vishaak niet juist is, net als op de hondekoppen…) & Rivarossie 1300:

NS 1130

NS 1130

 

Laat een reactie achter