Van Liliput BR 78 naar een NS 6000 lookalike

News visual

  • img-description
    Van Liliput BR 78 naar een NS 6000 lookalike
  • img-description
    Van Liliput BR 78 naar een NS 6000 lookalike
  • img-description
    Van Liliput BR 78 naar een NS 6000 lookalike
  • img-description
    Van Liliput BR 78 naar een NS 6000 lookalike
  • img-description
    Van Liliput BR 78 naar een NS 6000 lookalike
  • img-description
    Van Liliput BR 78 naar een NS 6000 lookalike
  • img-description
    Van Liliput BR 78 naar een NS 6000 lookalike
  • img-description
    Van Liliput BR 78 naar een NS 6000 lookalike
  • img-description
    Van Liliput BR 78 naar een NS 6000 lookalike
  • img-description
    Van Liliput BR 78 naar een NS 6000 lookalike
  • img-description
    Van Liliput BR 78 naar een NS 6000 lookalike
  • img-description
    Van Liliput BR 78 naar een NS 6000 lookalike
  • img-description
    Van Liliput BR 78 naar een NS 6000 lookalike
  • img-description
    Van Liliput BR 78 naar een NS 6000 lookalike

Wij hebben van een Liliput BR 78 een op een NS 6000 gelijkende locomotief gemaakt.
Gelijkend omdat we de schuifbeweging niet gaan aanpassen. Dit om de rijeigenschappen niet (nog meer  ;D) te verslechten.
Grootste probleem is de achterzijde die bij de BR 78 flink korter is dan bij een NS 6000.
Omdat het achterstuk bij de Lilput de motor omvat is het moeilijk om de boel daar goed aan te passen, dat wordt dus smokkelen :-.
Ook de voorzijde is lastig, maar iets makkelijker op te lossen.
Al de maten zullen dan ook niet exact kloppen. Maten wijken wel flink af, alles net wat langer en de diameter van de drijfwielen van de 6000 is groter.

BR 78

BR 78

Een echte BR 78 die als basis dient (eigen foto’s)

BR 78

De Kap van een Liluput BR 78

Een betere basis zou een Fleischmann zijn omdat daar de motor minder in de weg zit.Echter de Liliput was aan het begin van onze hobby aangeschaft voor een zacht prijsje en lag al jaren niks te doen.
We vinden een Fleischmann een beetje zonde om het mes in te zetten.

De eerste stappen zijn hier genomen:

NS 6000

NS 6000

NS 6000

Buiten liggende cilinders en aandrijving zijn verwijderd.

Aan de voorkant is ook het nodige weg gevijld omdat bij de NS 6000 de voorkant omlaag loopt.

De kont is helaas flink langer…

Een stuk verder met de opbouw:

BR 78

BR 78

BR 78

Om het toonbaar te houden een andere vorm voor de ramen gekozen, anders kreeg een veel te groot dicht vlak achter de deur.
Zeg maar, inspiratie van de NS 6000 aangevuld met een foefje NS 6300 en NS 5500  wat de cabine betreft Grin.
Nu is het nog een kwestie van details aanbrengen en een juist kleurtje.

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=

En dan is de locomotief klaar:

NS 6000

NS 6000

NS 6000

NS 6000

Kortom de liliput is eigenlijk ongeschikt als basis voor een NS 6000

Te kleine drijfwielen, motor zit in de weg waardoor de cabine te lang wordt en de BR 78 is veel breder dan een NS 6000.

NS 6000

Een zelfde Liliput Br 78 kap naast de NS 6000

Weer een hoop geleerd, wel tevreden over het uiterlijk, maar het blijft niet meer dan een “lookalike”

 

 

Laat een reactie achter