2016: laatste etappe spoorvernieuwing Utrecht Centraal


Utrecht Centraal is hét spoorknooppunt van Nederland. Om in de toekomst veilig en soepel meer treinen te kunnen laten rijden van en naar Utrecht, vernieuwt ProRail de sporen rondom het station. Tijdens de laatste etappe moet er nog hard worden gewerkt, eind 2016 is het grootste deel van de spoorvernieuwing klaar. Vooral tijdens weekenden en in vakanties zal de reiziger volgend jaar hinder ondervinden van de werkzaamheden.

Forse hinder, maar Utrecht Centraal blijft bereikbaar
De werkzaamheden hebben in 2016 veel invloed op de dienstregeling. Om de overlast voor reizigers zoveel mogelijk te beperken zal ProRail vooral in de weekenden, ‘s nachts en tijdens vakanties aan het spoor werken. In alle situaties blijft Utrecht bereikbaar, maar reizigers moeten rekening houden met langere reistijden, vaker overstappen, drukke treinen en reizen per bus in plaats van met de trein. Er wordt gewerkt aan het spoor in ongeveer twintig weekenden en gedurende enkele langere aaneengesloten perioden, meestal tijdens vakanties. Dat geldt voor Pasen, Hemelvaart, Pinksteren, de zomer- en herfstvakantie. In alle perioden gelden andere aanpassingen in de dienstregeling. Zo kunnen vanaf 30 mei gedurende 12 weken geen treinen stoppen op station Utrecht Zuilen. In dezelfde periode rijden er tijdelijk minder Sprinters in de spits tussen Veenendaal Centrum – Utrecht – Breukelen. Reizigers wordt dan ook geadviseerd hun reis – ook kort voor vertrek – met behulp van de reisplanner te plannen op ns.nl. NS en ProRail nemen extra maatregelen om reizigers vooraf en tijdens de werkzaamheden zo goed mogelijk van dienst te zijn. Via een landelijke campagne worden reizigers tijdig en intensief geïnformeerd. De treinen die wel rijden tijdens de werkzaamheden en de treinen op de omleidingsroutes worden – waar mogelijk – maximaal versterkt.

Laatste etappe
2016 is het jaar van de grote ombouw van het emplacement Utrecht. Aan de noord- en zuidzijde van Utrecht Centraal worden sporen en bovenleiding vernieuwd en van een nieuw beveiligingssysteem voorzien. Er komen nieuwe perronkappen en perrons worden verbreed om meer ruimte te maken voor reizigers. Het aantal sporen van Utrecht Centraal naar Utrecht Lunetten gaat van vier naar acht. De nieuwe dive-unders bij Utrecht Lunetten worden in gebruik genomen zodat treinen niet meer gelijkvloers hoeven te kruisen. Station Utrecht Vaartsche Rijn wordt in gebruik genomen, net als de Moreelsebrug ten zuiden van Utrecht Centraal.

Op naar de finish
Het spoorknooppunt Utrecht is eind 2016 klaar voor de toekomst. De sporen rond Utrecht Centraal zijn dan grotendeels vernieuwd en in rechte banen gelegd en er zijn twee nieuwe sporen gelegd. Daarmee is er meer ruimte op het spoor voor reizigers- en goederentreinen. Op vernieuwde en verbrede perrons is meer ruimte voor de reizigers. Utrecht heeft al een moderne Verkeersleidingspost en eind 2016 heeft Utrecht Centraal ook een vernieuwd station. Geschikt voor 100 miljoen reizigers per jaar.

Lees dit bericht ook op de website van ProRail.

Laat een reactie achter