Aanpak dwarsliggende overwegen

News visual

  • img-description
    overwegen ProRail

Rijdt de trein stapvoets? Bijzonder lang wachten voor de overweg, terwijl er geen trein in de buurt is? Dan is de kans aanwezig dat er een overweginstallatie dwarsligt, zo blijkt uit analyse van storingsmeldingen door de jaren heen. Handig om te weten, want nu kunnen we het mogelijk ook voorkomen. We reviseren dit jaar daarom 4.500 overwegbomen. Een enorme klus. Speciaal daarvoor zijn in het hele land vijf monteursploegen van VolkerRail ingezet. Bekijk het filmpje.


Overwegen

Overwegen bestaan uit een scala aan materialen en technieken. Natuurlijk zijn er de overwegbomen, knipperlampen en geluidsinstallatie. Maar daarachter schuilt een heel systeem van schakelaars, elektromotoren en klemmen. Een analyse van storingsgegevens wijst uit dat een flinke revisie van een aantal specifieke onderdelen tot 170 storingen per jaar kan voorkomen. Net als bijvoorbeeld de cv-ketel van een woning, is er soms een flinke onderhoudsbeurt nodig. Zo merkten we dat sommige onderdelen harder slijten dan verwacht. We vervangen die onderdelen nu preventief. Sinds een maand worden stapsgewijs bij ruim 1580 overwegen de betreffende onderdelen vernieuwd.  Het betreft overwegen aan openbare wegen en die op stations. Sommige overwegen hebben twee overwegbomen, andere weer meer voor bijvoorbeeld aparte fietspaden naast de autoweg. Zodoende wordt de apparatuur van een totaal van 4.500 overwegbomen  onder handen genomen. De hele operatie duurt tot eind dit jaar en kost 2,3 miljoen euro. Er wordt telkens in ploegen van drie man gewerkt, bestaande uit twee monteurs en een verkeersregelaar/veiligheidsman. Tijdens het werk aan de overweg is er geen hinder voor het treinverkeer. Het wegverkeer kan wel kortdurend enige hinder ondervinden wanneer de monteurs op een van de wegvakken aan het werk zijn. Bron: ProRail.

Laat een reactie achter