Bombardier Flexity 2 tram wint Vlaamse designprijs


Afgelopen maand vierde Bombardier een feestje. De Bombardier Flexity 2 tram voor Gent en Antwerpen won de Vlaamse designprijs uit de meer dan 200 creatieve en innovatieve ingediende Vlaamse projecten. Een onafhankelijke jury van experten bij Design Vlaanderen selecteerde de laureaten op basis van “good design” criteria: ecologie, ergonomie, esthetica, functionaliteit en kwaliteit. Het Belgische designbureau “Yellow Window” heeft deze comfortabele tram ontworpen voor De Lijn. De Flexity 2 tram kreeg in België naam Albatros. “Wij zijn verheugd dat de tram die wij ontwierpen voor De Lijn deze nationaal en internationaal erkende onderscheiding heeft gekregen. Het is een echte bekroning van een product met één design dat haar vier meesters dient: de fabrikant, de vervoersmaatschappij, de bestuurder en de passagier”, aldus Axel Enthoven, Founder van Yellow Window, voordien gekend als Enthoven Associates.

De opvallende buitenkant trok al de aandacht van de bezoekers van InnoTrans 2014 in Berlijn, ‘s werelds grootste spoorwegvakbeurs, waar de tram voor de eerste maal werd voorgesteld aan het internationale publiek. De focus op design is niet beperkt tot de buitenkant, maar gaat verder binnenin de tram, met een ruim interieur, een logische stoelopstelling en gangpaden die de passagiers toelaten doorheen de volledige tram te stappen, wat de doorstroom van passagiers, het comfort en de veiligheid ten goede komt. Alle voertuigen zijn uitgerust met verwarming, ventilatie en air conditioning systemen (HVAC) voor bestuurders en passagiers. Het HVAC systeem voor passagiers kent efficiëntie verhogende kenmerken zoals variabele CO2 gecontroleerde toevoer van verse lucht om een optimaal klimaat te garanderen. Ruime multifunctionele zones zijn gemakkelijk toegankelijk voor rolstoelen, fietsen en kinderwagens. Met een lengte van bijna 43 meter, overtuigen deze trams niet alleen met hun design, maar kunnen zij bovendien tot 40% meer passagiers vervoeren dan hun voorgangers.

Tot en met vandaag zijn 88 Flexity 2 trams besteld en de eerste werd in mei in commerciële dienst genomen in Gent. Gent zal 26 bi-directionele trams ontvangen met 7 modules en een lengte van ongeveer 43 meter, goed voor een capaciteit van 378 passagiers. Antwerpen ontving op 7 september de eerste van 62 mono-directionele trams: 24 trams van ongeveer 43 meter met 7 modules die 380 passagiers kunnen vervoeren en 38 trams van ongeveer 31 meter met 5 modules die 266 personen kunnen vervoeren. De trams zijn 2,3 meter breed en uitgerust met meterspoor draaistellen met conventionele assen die niet alleen zorgen voor een aangename rit maar ook voor minder slijtage van wielen en sporen. De gemotoriseerde draaistellen beschikken over volledig afgeveerde motoren en aandrijfsystemen om grondtrillingen te minimaliseren.

Het elegante design van de tram zal het stadsbeeld van de twee grootste Vlaamse steden, Gent en Antwerpen, vorm geven in de komende decennia. De Flexity 2 trams hebben reeds designprijzen ontvangen in steden als Berlijn, Brussel, Frankfurt en Linz.

Klik hier voor meer informatie. Dit bericht is geschreven in samen werking met Treinennieuws.nl.

 

Laat een reactie achter