Countdown opening Gotthard Basistunnel

News visual

  • img-description
    Foto 1. Minister Doris Leuthard bij de start van de countdown. Foto: Gottardo 2016.
  • img-description
    Foto 2. Gottardo 2016 loc Re 460 098 Biasca. Foto: Gottardo 2016.
  • img-description
    Foto 3. Gottardo 2016 loc Re 420 268 Erstfeld. Foto: Gottardo 2016.
  • img-description
    Foto 1. Minister Doris Leuthard bij de start van de countdown. Foto: Gottardo 2016.
  • img-description
    Foto 3. Gottardo 2016 loc Re 420 268 Erstfeld. Foto: Gottardo 2016.
  • img-description
    Foto 2. Gottardo 2016 loc Re 460 098 Biasca. Foto: Gottardo 2016.
  • img-description
    Foto 1. Minister Doris Leuthard bij de start van de countdown. Foto: Gottardo 2016.

gottardoOver een jaar is het zover. Na een bouwtijd van 17 jaar zal de Gotthard Basistunnel (GBT) op 1 juni 2016 feestelijk worden geopend. De Zwitserse minister van Verkeer Doris Leuthard startte in bijzijn van officials van de kantons Uri en Tessin, de SBB en AlpTransit Gotthard op 1 juni op station Luzern de countdown. Met 57 km is de GBT de lange tunnel ter wereld. In de week na de opening zal de Zwitserse bevolking – via loting – als dank je wel voor het ja-stemmen voor bouw en financiering van de tunnel op een groots feest worden onthaald.

Gottardo 2016 locs

Bij de countdown werd het logo van de komende feestelijkheden onthuld: Gottardo 2016. Een tweetal SBB-locs is in Gottardo 2016-outfit gestoken, een Re 4/4 voor de goederendienst en een RE 465 voor personentreinen. De locs dragen de namen van de noordelijke respectievelijk zuidelijke tunnelingangen. De Re 420 268 Erstfeld en Re 460 098 Biasca werden door bestuurders van de betreffende kantons gedoopt.

De laatste werkzaamheden

In haar toespraak stelde Minister Doris Leuthard dat er tot de opening van de Gotthard Basistunnel nog hard moet worden gewerkt. Renzo Simoni, bestuursvoorzitter van AlpTransit Gotthard vervolgde dat de werkzaamheden op schema liggen. In mei waren 97% van de spoortechnische installaties gereed, in oktober zullen de laatste zijn afgerond en kan het proefbedrijf verder worden uitgebreid. In zo’n 3000 testritten zullen alle systemen worden getest. Op 1 juni 2016 zal de GBT aan de SBB worden overgedragen. Na een proefbedrijf van enkele maanden zal de Gotthard Basistunnel op 11 december 2016 in de dienstregeling worden opgenomen. De reizigers flitsen dan met 200 km/h (max. 250 km/h) door de tunnel maar zullen het zonder de mooie panorama’s van het berglandschap moeten doen. De oude Gotthardlijn blijft als reserve route bij onderhoud of calamiteiten bestaan. De dienstregeling voorziet in 2 reizigers- en 6 goederentreinen per uur per richting. De eerste goederentrein vertrekt 3 minuten na de veel snellere reizigerstrein. De stroomvoorziening en beveiliging maken het mogelijk dat zo nodig een groot aantal goederentreinen op 3 minuten afstand door de tunnel elkaar rijden. Alleen locs en rijtuigen die zijn aangepast voor de GBT (met name brandsignalering en –bestrijding) mogen in de nieuwe tunnel worden ingezet. De ombouw van het materieel ligt op schema.

Tunnelbuizen

De GBT bestaat uit twee enkelsporige tunnelbuizen die elke 325 m door een dwarsgang met elkaar zijn verbonden. Op 1/3 en 2/3 van de tunnel, onder Faido en Sedrun, zijn multifunctionele ruimten met nooduitgangen gebouwd. Deze schachten zijn bij de bouw van de tunnel gebruikt voor de aan- en afvoer van materiaal waaronder de tunnelboormachines. Zo kon er ook vanaf deze locaties worden geboord. Op 15 oktober 2010 was de eerste doorbraak De oostelijke tunnelbuis was op 27 km van het noordelijke en 30 km van het zuidelijke tunnelportaal doorboord. Bij de doorbraak werd vastgesteld dat de bouwers zeer nauwkeurig hadden gewerkt. De afwijking bedroeg horizontaal 8 cm en verticaal 1 cm. 80% van de tunnel is met tunnelboormachines geboord, het resterende deel via de conventionele methode met springstof in geboorde gaten. Met de bouw is 28,2 miljoen ton gesteende afgevoerd.

Gottardo 2016

Bij de officiële opening op 1 juni 2016 zullen in twee treinen vanuit het noorden en zuiden door de tunnel rijden. Met in beide treinen officials, genodigden en Zwitsers die in 1998 hun ja-woord voor het NEAT-project (Neuen Eisenbahn-Alpentransversalen) hebben gegeven. In januari 2016 zal om de beschikbare plaatsen worden geloot. Op 4 en 5 juni 2016 kan het publiek door de tunnel sporen en zullen er in Erstfeld en Biasca/Pollengio diverse activiteiten plaatsvinden. Tickets voor deze ritten zullen vanaf april 2016 zijn te bestellen via www.gottardo2016.ch.

Ceneri Basistunnel

Van de aansluitende Ceneri Basistunnel (CBT) waarvan de bouw veel later is gestart, was de tunnelbouw eind mei 93,8% gevorderd. Of te wel 37,35 van de totaal 39,78 km. Met het leggen van rails en aanleggen van bovenleiding, beveiliging, ventilatie, noodinstallaties, enz., zal in 2016 worden begonnen. Oplevering van de CBT is voorzien voor 2019.-Dolf Heibloem

——-

GBT_Gottardo2016_01

Foto 1. Minister Doris Leuthard bij de start van de countdown. Foto: Gottardo 2016.

GBT_Gottardo2016_02
Foto 2. Gottardo 2016 loc Re 460 098 Biasca. Foto: Gottardo 2016.

GBT_Gottardo2016_03
Foto 3. Gottardo 2016 loc Re 420 268 Erstfeld. Foto: Gottardo 2016.

Tek. AlpTransit_04
Foto/tek 4. Gotthard Basis Tunnel. Tekening AlpTransit.

 

Tekst: Dolf Heibloem

Laat een reactie achter