Draagkolommen startstation RandstadRail Den Haag

News visual

  • img-description
    DenHaag RandstadRail

De eerste zes stalen draagkolommen voor het Haagse start- en eindstation van de RandstadRail-verbinding tussen Den Haag en Rotterdam zijn op 19 maart 2015 op zijn plaats gezet. Daarmee is de bouw definitief uit de grond gekomen. De kolommen voor het Erasmuslijn-station staan direct buiten station Den Haag Centraal. De laatste vier kolommen volgen later.

In totaal rust het start- en eindstation straks op tien kolommen. De kolommen hebben een diameter van 200 centimeter en variëren in hoogte van 770 tot 1.190 centimeter. De kolommen worden, net als het viaduct, in België geproduceerd.

De aanlanding van de RandstadRail-verbinding ligt straks boven maaiveld, half boven en half naast het huidige busplatform. Om de viaductdelen in elkaar te zetten, is een tijdelijk werkplatform nodig, dat op dit moment wordt gemonteerd op het bouwterrein. In totaal worden er drie viaductdelen gemaakt, waarvan het eerste deel voor de zomervakantie op zijn plek wordt geschoven. Wie de werkzaamheden wil volgen, kan meekijken via de webcam.

De RandstadRail komt van station Slinge in Rotterdam en eindigt op dit moment op spoor 11 en 12 van station Den Haag Centraal. Om meer ruimte op het spoor te maken, krijgt de Erasmuslijn een nieuwe eindhalte, genaamd HSE (Haags Startstation Erasmuslijn). De werkzaamheden zijn in november 2014 officieel gestart en duren tot zomer 2016. ProRail werkt aan dit project samen met de RET, HTM en Stadsgewest Haaglanden. Opdrachtgever is de gemeente Den Haag en BAM is de aannemer van het project.  Bron: ProRail.

Laat een reactie achter