Siemens test DB ICE 4 treinstellen


In de klimaatkamer in Wenen test Siemens de voor de DB gebouwde ICE 4. Met de in dienststelling van de 250 km/h snelle ICE 4 begin 2017 begint voor de Deutsche Bahn (DB) een nieuw tijdperk. De eerste treinstellen worden aan een intensief testprogramma onderworpen. Daar hoort ook de proeven in de Climatic Wind Tunnel van het Rail Tec Arsenal (RTA) in het Oostenrijkse Wenen bij. Hier worden alle weerssituaties op het treinstel losgelaten. Van hitte en volle zon tot winterse sneeuw en ijs.

Reizigers veSiemens_ICE4_03250rwachten dat de treinen vanaf de eerste dag dat ze in de dienstregeling zijn opgenomen zonder problemen zullen rijden. Dit geldt zeker voor de nieuwe intercity stellen die door de DB zullen worden ingezet. Sneeuw en ijs stellen bijzonder eisen aan de ICE 4. Remmen, deuren, ventilatie, toiletten, boordkeuken, ruitenwisser en pantografen, alles moet ook bij heftige sneeuwstormen blijven functioneren. Dat geldt ook tijdens een hittegolf. De treinstellen worden blootgesteld aan temperaturen van 45 plus tot -25 °C en sneeuwstormen en slagregens tot 200 km/h. Op een van de foto’s richten ingenieurs van het RTA in dikke winterkleding de sneeuwkanonnen op het treinstel. In de klimaatkamer worden tevens de diverse componenten op hun functioneren getest. Daartoe zijn telkens rond 500 hoog gevoelige sensoren in twee rijtuigen aangebracht.

Door de temperatuur, luchtvochtigheidsgraad en luchtcirculatie te meten wordt duidelijk of het comfortniveau voor de reizigers op peil blijft. Warmte matten op de stoelen bootsen daarbij de warmte afstralende reizigers na. Met een testdag is ca. € 27.000 gemoeid, het merendeel gaat op aan energiekosten.

 

 Siemens_ICE4_01250 Siemens_ICE4_04250
Siemens_ICE4_05250 Siemens_ICE4_06250

 

Bron: Siemens – Foto’s: Siemens AG, München

Laat een reactie achter