Na januari bevinden zich in de Harz geen bedrijfsvaardige Mallet locomotieven meer bij de HSB. De laatste van deze gelede machines, loc 99 5906, rijdt in januari nog een handvol midweekse versterkingsritten van Wernigerode naar de Brocken en gaat daarna wegens het verlopen van de ketelkeuringstermijn buiten dienst. De HSB dat het mede door de corona epidemie financieel moeilijk heeft, heeft vooralsnog geen plannen om de loc weer in rijvaardige staat terug te brengen. De B’+B’-loc werd in 1918 door fabrikant Karlsruhe als KK 96 aan de Heeres Prüfkommission geleverd. Na twee jaar ging deze Mallet als loc 41 over naar de Nordhausen-Wernigeroder Eisenbahn (NWE), waarna ze in 1949 werd ingelijfd door de DR. In 1993 ging de loc over in handen van de toen opgerichte Harzer Schmalspurbahnen (HSB). Het bedrijf beschikt verder nog over twee andere Mallets, 99 5901 en 99 5902 die eveneens in een ‘koude’ staat vertoeven.
Door: Sevrien Ferrée