Modelspoorders kijken elk jaar reikhalzend uit naar het nieuws waarmee de fabrikanten zullen komen. Zit daar het gewenste model bij, een upgrade van een eerdere versie of een andere kleurstelling? Soms worden verwachtingen overtroffen door de veelheid aan aankondigingen. Als dat hetzelfde materieel betreft zal er straks moeten worden gekozen. Modelspoorders die de ICR willen inzetten hebben straks keuze uit rijtuigen van Exact-Train, LS Models en PB Models. De beter gefortuneerde Zwitserse tijdperk VI-rijders wacht de moeilijke keuze tussen de elfdelige SBB Giruno van LS Models, Märklin/Trix en Piko. Waar de prijs van een ICR nog is te overzien, zal voor een Giruno diep in de buidel moeten worden getast. Dan kun je je afvragen waarom modelspoorfabrikanten hun ideeën niet op elkaar afstemmen. Met een onverkochte productie is immers niemand geholpen. Zo’n afstemming zal van ‘Brussel’ waarschijnlijk niet mogen. Dat samenwerking toch mogelijk is, bleek eind vorig jaar toen op dieselloc 218 497 zowel de namen van Märklin als Piko waren vermeld. Wel kwamen beide fabrikanten met een eigen H0-versie.
De data van de Spielwarenmesse 2023 zijn op het moment van schrijven nog niet bekend. Ook is nog niet bekend welke modelspoorfabrikanten daar standruimte zullen vastleggen en welke mogelijk op een andere locatie hun nieuws zullen presenteren. Want noviteiten zullen er ongetwijfeld blijven komen. De modelspoormarkt zit nog steeds in de lift.