Waterstoftrein Mireo Plus H

0
967

Siemens Mobility en Deutsche Bahn presenteerden op 5 mei 2022 de
eerste waterstoftrein Mireo Plus H en een nieuw ontwikkelde mobiele
trailer voor de opslag van waterstof in de Siemens-fabriek in Krefeld-
Uerdingen. De brandstofceltrein en snel tanken zijn onderdelen van
het gezamenlijke project “H2goesRail”, dat met 13,74 miljoen euro
wordt gefinancierd door het Duitse ministerie van digitale zaken en
vervoer (BMDV).

De tweedelige prototypetrein heeft een actieradius tot 800 km, een
topsnelheid van 160 km/u en een vermogen van 1,7 MW voor een
acceleratie tot 1,1 m/s².. De hoge acceleratiewaarde wordt bereikt door
een extra bufferbatterij die de waterstofaandrijving ondersteunt tijdens
stroompieken. Voor een driedelige versie van de Mireo plus H
noemde Michael Peter, CEO Siemens Mobility, een actieradius van
zelfs 1000 km.

Daniela Markotten, DB-bestuurslid Digitalisering & Technologie,
verklaarde expliciet dat haar bedrijf zowel waterstof- (HEMU) als
batterijtreinen (BEMU) ondersteunt als alternatief voor
dieselaandrijving. Terwijl DB het voordeel van de BEMU ziet voor
kortere trajecten, geeft zij de voorkeur aan waterstofaandrijving voor
langere niet-geëlektrificeerde trajecten. Michael Theurer, parlementair
staatssecretaris bij het ministerie van Verkeer, Bouw en Stadszaken en
regeringscommissaris voor Spoorvervoer, ziet een potentieel van 1700
tot 2500 treinen met alternatieve aandrijving in Duitsland tegen 2038.
Siemens ziet zichzelf niet achterblijven bij concurrent Alstom, dat in
2018 al met de iLint experimenteerde. Siemens heeft bewust een
‘tweede generatie’ trein ontwikkeld, zegt Michael Peter. Met de grote
actieradius voor een volledige dag, de uiterst lichte constructie en de
gelede uitvoering (Jakobsdraaistel) is het prototype niet langer een
experimenteel voertuig, maar als onderdeel van het Mireo-platform nu
al geschikt voor dagelijks gebruik.

 

De nieuwe trein zal dit vanaf 2023 moeten bewijzen. Onmiddellijk na
de presentatie in Krefeld werd het naar het Siemens-testcentrum in
Wegberg-Wildenrath overgebracht voor de inbedrijfstelling en
typegoedkeuring. Voor het komende jaar zijn testritten in Baden-
Württemberg gepland. Vanaf januari 2024 zal het prototype
gedurende één jaar een dieseltreinstel vervangen in de reguliere
passagiersdienst op de lijn Tübingen – Horb – Pforzheim. Ongeveer
120.000 km zijn gepland. In januari 2024 zal een tweede Mireo Plus H
reizigers gaan vervoeren bij de Bayerische Regiobahn (BRB), tussen
Augsburg en Füssen. Het testbedrijf op het BRB-netwerk is gepland
voor 30 maanden.

In Tübingen zal waterstof door DB Energie worden geproduceerd via
elektrolyse, met gebruikmaking van groene stroom van de
bovenleiding. De waterstof wordt gecomprimeerd in een compressor
en opgeslagen in de nieuw ontwikkelde mobiele opslagtrailer, die lijkt
op een 45′ container. Het snel tanken voor een hele dag duurt slechts
ongeveer 15 minuten, dus niet langer dan bij een dieseltrein. De DB
Regio-werkplaats in Ulm wordt gereedgemaakt voor het onderhoud
van waterstoftreinen.

Tekst en foto’s: Jan Asshauer

Op gepaste wijze wordt het prototype van de Mireo Plus
H in Krefeld op 5 mei 2022 gepresenteerd.

Na de inwijding kan prototype 563 101 door
genodigden worden bezocht.

Aandrijfcompartiment van de Mireo Plus H.

Voor het snel tanken van waterstof is deze mobiele trailer ontwikkeld.

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in