Vakbeurs voor spoorwegtechnici
Van 21 tot 23 juni 2022 vond de tweejaarlijkse internationale vakbeurs RailTech plaats in de Jaarbeurs Utrecht. Eigenlijk zou de beurs vorig jaar zijn gehouden, omdat de laatste versie van 2019 dateert. Door corona is de beurs een jaar verschoven. Net als vorige edities stond ook deze beurs de railinfra centraal. Diverse fabrikanten toonden er hun nieuws. Vooral spooronderhoud moet steeds efficiënter en vooral minder zwaar belastend voor het onderhoudspersoneel zijn. Er werden tal van workshops en lezingen georganiseerd. Op de beursvloer waren diverse iglo-achtige tenten neergezet waar de lezingen plaatsvonden. Zo’n beurs is ook van belang om elkaar fysiek te ontmoeten. Op het terrein van klimaat moet alles meer vergroenen. Zo toonde BAM een geheel elektrisch aangedreven voertuig, zodat de voorganger met dieseltractie met pensioen kan. Om het spoor in een goede conditie te houden is door het intensieve gebruik met slijtage van de spoorstaafkop het corrigeren van het profiel noodzakelijk. Tot nu toe wordt daarvoor de slijptrein gebruikt. Dat is een tamelijk gerucht makende gebeurtenis, die vaak ’s nachts plaatsvindt. Vossloh toonde een nieuw type slijpmachine die het aanzienlijk stiller doet. Bovendien is de machine flexibeler in te zetten. Zoals aangegeven: veel infra-nieuws en weinig op materieelgebied, met uitzondering van Siemens, die een model van de Vectron toonde.
ERTMS
Gelijk 2019 was er veel aandacht voor ERTMS, het beveiligingssysteem van de toekomst. Over dit onderwerp waren diverse symposia georganiseerd. Vanuit Europa is geconstateerd dat de uitrol ervan nog niet opschiet. Een van de oorzaken is dat meerdere vervoerders opzien tegen de kosten om hun materieel om te bouwen. Bij NS heeft alleen het SGNG de nieuwe apparatuur en zijn de Traxx-locs die op de HSL rijden met ETCS-apparatuur uitgerust. Goederenvervoerders, die veelal met treinen over de Betuweroute en de Havenspoor rijden, hebben hun materieel moeten aanpassen. In Nederland zijn nu vijf lijnen voorzien van ERTMS. Naast de hiervoor genoemde Betuweroute, Havenspoorlijn en HSL zijn dat de Hanzelijn tussen Lelystad en Zwolle en Amsterdam – Utrecht. Op de grote stand van ProRail was te zien dat volgens planning op alle noordelijke nevenlijnen, de Flevolijn (Amsterdam – Lelystad), het traject Amsterdam – Venlo via Eindhoven en een groot deel in Noord-Brabant in 2030 ERTMS moet zijn aangelegd. Net als de Hanzelijn en het baanvak ten noorden van Utrecht is er sprake van het zogenaamde dual-signaling. Dat wil zeggen dat vooralsnog de seinen blijven staan en ATB actief blijft. Voordeel hiervan is dat materieelombouw gefaseerd kan plaatsvinden. Om NS-personeel te werven, waaronder machinisten, werd op diverse stations een simulator neergezet, zodat belangstellenden virtueel konden beleven wat het besturen van een trein met ETCS inhoudt. Deze simulator trok op de beurs veel bekijks. Of het sollicitanten heeft opgeleverd is niet bekend. Over twee jaar hoopt RailTech de deuren in Utrecht weer te openen.