Maar liefst acht verschillende treinen van de Trans Europ Express staan nu in het Modelspoor Museum in Sneek. Ze geven een compleet beeld van deze snelle en vooral luxe treinen. Deze mini-expositie laat de opkomst en ondergang zien van een uniek Nederlands initiatief.
Zeven spoorwegondernemingen hebben in 1957 de Trans Europ Express (TEE) ingevoerd. De toenmalige president-directeur van de NS de heer Den Hollander heeft een belangrijke rol gespeeld in de samenwerking van de spoorwegen bij het opzetten van het TEE-netwerk. Een belangrijke reden voor de ontwikkeling van de TEE was ook toen al de luchtvaart. Zakenreizigers gingen steeds meer gebruik maken van het vliegtuig en met een hoogwaardig treinproduct wilden de spoorwegen deze reizigers in de trein houden. De treinen moesten een hoog comfortniveau bieden en zoveel mogelijk uniformiteit. De treinen hadden alleen eerste klas. Het netwerk van de TEE begon in 1957 met dertien treindiensten, waarvan er vier in Nederland kwamen. In de jaren tachtig werd het TEE-netwerk geleidelijk afgebouwd. Op 26 mei 1995 reed de laatste TEE-trein onder de naam Watteau en is het definitieve einde van het TEE-tijdperk. De mini-expositie laat in 8 fases het TEE-tijdperk zien met een kenmerkende of iconische trein uit elke fase.