Spoorbruggen in Nederland 1860-1982
Door Jan Tromp, uitg. Lycka till Förlag, diverse fotografen, formaat A4, 92 blz., 140 zw/wit- en 10 kleurenfoto’s, hardcover, ISBN 978-9-4920-4074-9, € 35.
De auteur, voertuigtechnicus, die eerder boeken schreef over de bovenleiding, heeft zich nu gericht op spoorbruggen. Waar in Alpenlanden de bergen bij de aanleg van spoorlijnen lastige barrières vormen, zijn dat in ons waterrijke land de rivieren. De aanleg van spoorlijnen verliep vanaf de opening in 1839 nogal moeizaam. De oorzaak was de bouw van spoorbruggen. Pas in 1860, toen de spoorwegwet werd aangenomen, kwam daar verandering in. Men ging te rade in het buitenland, vooral in Duitsland. Door de toegenomen technische kennis kon in 1866 een belangrijke brug worden geopend: de 150 m lange brug bij Culemborg. Een ander huzarenstukje was in 1872 de enkelsporige Moerdijkbrug; deze is in 1954 vervangen. Van deze bruggen zijn foto’s en tekeningen opgenomen. Bij de bouw moest rekening gehouden worden met de scheepvaart. Diverse bruggen komen aan de orde, waaronder de draaibrug bij Velsen en de Hembrug. De auteur kan er niet omheen: de enorme vernielingen tijdens WO II. De grote inspanningen van het herstel na de oorlog komen uitvoerig aan bod. Het boek eindigt waarmee het begint: de brug bij Culemborg, die in 1982 plaats maakte voor een modernere. Een apart hoofdstuk is gewijd aan diverse technieken en constructies, zoals de fundering (pijlers), gebruikte materialen en technieken. Het is een boeiend boek dat meer achtergrondinformatie geeft over een belangrijk element in ons spoorwegnet: de spoorbrug.