De Museumstoomtram Hoorn-Medemblik is deze winter bezig met een grootschalig project op en rond het in 1887 gebouwde station van Medemblik. Het spoor en de ondergrond is aan groot onderhoud toe. Een goede gelegenheid om de inrichting van het emplacement grondig te verbeteren en de faciliteiten van het museale gebouw als ‘Centraal Station voor het toerisme in de regio’ te verbeteren.
Herinrichting
De herinrichting wordt deels in eigen beheer, deels door enkele aannemers uitgevoerd in de beperkte winterperiode waarin er geen stoomtrams in Medemblik komen. Tot eind maart is dit het geval. Omdat het project te omvangrijk is om in deze periode uit te voeren, volgt het tweede – westelijk gelegen – deel van de herinrichting in de volgende winterperiode.
Naast het vernieuwen van de rails, wordt ook het spoorwegemplacement opnieuw ingericht. Wissels en sporen worden zodanig verlegd dat twee lange stoomtrams met honderden bezoekers gelijktijdig in Medemblik kunnen worden ‘afgehandeld’. De beide perrons worden verlengd, de toiletfaciliteiten worden uitgebreid en er komt een historische inrichting om de stoomlocomotieven van water te kunnen voorzien. Tenslotte wordt de routing voor de bezoeker in het monumentale stationsgebouw verbeterd.
Investering
De Stichting Beheer Spoorlijn van de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik investeert ruim € 500.000,– en vele (vrijwillige) manuren in dit project. Bijdragen mede mogelijk gemaakt dankzij de deelnemers van BankGiro Loterij. In de omgeving zal de verzorgde aanblik van het station en het spoorwegemplacement direct opvallen. Voor de Museumstoomtram zelf betekent het dat Medemblik zijn rol als ‘Centraal Station’ kan blijven ontwikkelen. Dat is belangrijk nu steeds meer bezoekers reizen met stoomtram en aansluitende bootdienst en hun weg willen vinden in de historische binnenstad. Deze centrale plek in de stad zal in de toekomst meer en meer als ‘toeristische hub met museale uitstraling’ worden gebruikt.