Betriebsmaschinendienst, Einsatz bei den Bahnbetriebswerken und erhaltene Lokomotiven
Door Frank Lüdecke, uitg. EK Verlag, formaat 21 x 29,7 cm, 320 blz., 422 foto’s (zw/w en kleur), Duitse taal, hardcover, ISBN 978-3-8446-6065-4, € 49,90.
Voor veel spoorwegliefhebbers is BR 01¹⁰ een fascinerende locomotief. Zij behoort tot de sterkste sneltreinlocs van de DB. Na twee jaar studie bestelde de DRG in 1939 bij verschillende fabrieken 204 krachtige driecilindersneltreinlocs met asindeling 2’C1’. Door het uitbreken van de WO II kon Schwarzkopff in Berlijn 55 machines bouwen, alle voorzien van stroomlijnbeplating; de rest werd afbesteld. Het wel en wee van de 55 Pacifics komt aan de orde, inclusief de dertig BW’s waar ze in onderhoud waren. Al tijdens de oorlog werd een deel van de stroomlijn-beplating verwijderd, later volgde de rest. Vanaf 1953 kregen ze een nieuwe ketel en werden er 38 tot oliestook omgebouwd. Tien locs zijn bewaard gebleven waarvan twee rijvaardig: de kolengestookte 01 1075 (SSN) en de oliegestookte 01 1104. Foto’s tonen de enorme schade die de 01 1075 bij een bombardement in 1944 in Hannover opliep. In 1949 werd zij bij Henschel hersteld. Voor de liefhebber een interessant lees- en zeker een kijkboek.-TO