Hauptbahnen in Nordrhein-Westfalen

0
46

Strecken, Unternehmen, Fahrzeuge 1980 bis heute

Door Christoph Riedel, uitg. Sutton Verlag, formaat 24,3 x 17,3 cm, 122 blz., 160 kleurenfoto’s, Duitse taal, hardcover, ISBN 978-3-96303-426-8, € 24,99.

Nordrhein-Westfalen is na de Tweede Wereldoorlog ontstaan. Omdat de geallieerden bang waren dat in Westfalen bij de eerste vrije verkiezingen de socialisten het voor het zeggen zouden krijgen, kwam er een CDU-‘provincie’ bij. Die behoort, wat spoorwegen aangaat, tot de belangrijkste Bundesländer. Ook na de sluiting van de mijnen en hoogovens wordt Nordrhein-Westfalen doorsneden door diverse hoofd- en zijlijnen. De auteur heeft het Bundesland onderverdeeld in een aantal kernen, zoals rondom Keulen, het Ruhrgebied, Münsterland, Ostwestfalen en het Rheinische Schiefergebirge. Voor het oog ontrollen zich oudgedienden, waaronder de series 103, 110, 111, 141, 151, 155, 216, 218. Stations, bruggen, heuvels en industriële complexen vormen passende achtergronden. De fotografische inbreng is degelijk, met een paar uitschieters naar boven en beneden. Je zou, met de hoofdrol voor de kleurenopnamen, dit boek als spoorzoekgids in Nordrhein-Westfalen kunnen gebruiken. De ontwikkeling van belangrijke en minder relevante verbindingen wordt besproken, met grote stappen wordt door de geschiedenis van de (ooit) aanwezige spoorwegbedrijven gelopen. Waarbij Abellio alweer in de verleden tijd wordt vermeld. Ook wordt stilgestaan bij het verloop van materieel, het gros van de getoonde locomotieven heeft inmiddels het veld moeten ruimen. Dat toont dat er nog steeds veel dynamiek rond het spoor is.-GF

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in