In de eerste uitgave van 2021 schreven we al over de materieelplannen van Defensie. Inmiddels zijn de eerste wagens afgeleverd.
Defensie tekende een contract met Wagony Swidnica (uit Polen) voor de levering van 70 nieuwe dieplaadspoorwagens. Spoorvervoer is voor Defensie de afgelopen jaren relevanter geworden. Door de toegenomen dreiging aan de grenzen van het NAVO-grondgebied is er behoefte aan meer materieel voor strategische verplaatsingen. Daarnaast wordt verwacht dat er vaker geoefend gaat worden in Hongarije en Polen, doordat diverse Duitse oefenterreinen gesloten worden. Ook ziet Defensie het vervoer van hoge ladingen toenemen, doordat het wagenpark van grotere rups- en wielvoertuigen is uitgebreid. Voor het vervoer van dit materieel zijn dieplaadspoorwagens nodig.
Defensie had voor de eeuwwisseling 478 wagens voor strategische verplaatsingsplannen uit de Koude Oorlog. Door de afgenomen dreiging werd dit in de jaren ’90 verlaagd naar 248 platte wagens, die de Defensie Verkeers- en Vervoersorganisatie (DVVO) vandaag de dag nog in bezit heeft. Dit aantal wordt nu dus uitgebreid, met de optie om nog meer wagens aan te schaffen. Leasen bleek niet voldoende soelaas te bieden. Voor de hele Europese markt zijn maar 200 van de gewenste exemplaren te huur, waarvan Frankrijk al 90 wagens permanent leaset.
De nieuwe wagens hebben een lengte van 28,24 meter over de buffers; de nuttige laadlengte is 27 meter. Ze zijn 4-assig en geleed uitgevoerd; tussen de wagenhelften bevinden zich twee middenbuffers.