Vies van aandacht zijn ze niet bij de Zwitserse Rhätische Bahn. Een recordpoging voor de langste reizigerstrein ter wereld was ‘die kleine Rote’ dan ook op lijf geschreven. Op 29 oktober 2022 was het zover.
Het is 14:20 uur als midden in de 5885 meter lange Albulatunnel een stoet van 25 treinstellen type Capricorn zich in beweging zet. De langste reizigerstrein ter wereld op smalspoor is vertrokken! Geheel tegen Zwitserse traditie in met een vertraging van 20 minuten. Het gereed maken van de trein duurt langer dan verwacht en ook de communicatie tussen de treinstellen loopt niet geheel soepel. Maar als enkele minuten later de eerste stellen zich buiten de tunnel vertonen en station Preda binnenrijden, lijkt het niet meer mis te kunnen gaan.
Een record voor de eeuwigheid?
In de maanden ervoor is de poging met de precisie van een Zwitsers uurwerk voorbereid. Niet geheel toevallig wordt de poging in 2022 gedaan; het jaar waarin het 175-jarig bestaan van de Zwitserse spoorwegen gevierd wordt. Tientallen partners maken het project mogelijk. De marketeers van de Rhätische Bahn kiezen hun doel nauwkeurig: men kiest voor de langste reizigerstrein ter wereld op smalspoor. Daarmee wordt een recordbreuk door een Amerikaanse goederentrein uitgesloten, maar ook het record op smalspoor laat zich slecht door anderen breken. Volgens de definitie van het Guinness Book of Records is smalspoor een spoorbreedte van 1,4 meter of minder. De smalspoorbedrijven in de Alpen beschikken nauwelijks over voldoende materieel om het record te breken; voor een dergelijke poging moet al snel naar spoorbedrijven in Japan of Zuid-Afrika gekeken worden.
Software-aanpassingen
Ze zullen er daar ongetwijfeld van hebben gehoord. Als de wereldrecordtrein na een lange reis het Landwasserviadukt oversteekt, is het record daadwerkelijk gebroken. CNN bericht erover, Nederlandse media doen dat eveneens. De reis duurt uiteindelijk langer dan gepland; de beoogde maximumsnelheid van 35 kilometer per uur wordt niet gehaald. In plaats daarvan komt de gemiddelde snelheid op 20 kilometer per uur uit. De zeven machinisten, die ieder maximaal vier treinstellen ‘bedienen’, zijn simpelweg voorzichtig. Om problemen met de bovenleidingsspanning te voorkomen, is de software van de Capricorn’s zo aangepast dat er tijdens het remmen geen stroom aan de bovenleiding terug geleverd wordt. Juist vanwege die belasting vindt het record ook afwaarts plaats.
Meer records
Het record staat vanaf 29 oktober 2022 op een trein van 1910 meter, de lengte van 25 treinstellen. Ruim 3000 ton rolt die dag de berg af. Het filmpje vertelt er veel meer over en toont de indrukwekkende lengte van het konvooi.
Ondertussen wordt bij het Bahnmuseum Bergün ook een bescheiden recordpoging gehouden: 25 treinstellen met het nummer 3111, uitgebracht door LGB, vormen daar een modeltrein in schaal 1:22,5 van ruim 80 meter.
Benieuwd geworden naar andere recordpogingen op het spoor? In Railhobby 455 lees je er meer over. Railhobby 455 verschijnt in januari 2023.
Bekijk hier de video van de langste reizigerstrein ter wereld.
Video: Wim Broerse