Kraanwagens in alle maten en uitvoeringen werden al vroeg gebouwd voor de interne spoorwegdienst. Vandaag de dag strekt het bereik zich uit van eenvoudige, handbediende portaalkranen gemonteerd op een roterende plaat tot krachtige, diesel-elektrische aangedreven spoorwegkranen. In het verleden werden stoomkranen meestal gebruikt voor hoge prestaties en grote ladingen. Vandaag de dag overheersen diesel-elektrische of diesel-hydraulische aandrijvingen. Stoomkranen zijn grotendeels ‘uitgestorven’.
Groot
Er zijn nooit gestandaardiseerde bouwtypes of modelreeksen uitgegeven voor spoorwegkranen. Toch heeft elk land, of liever gezegd elke fabrikant, zijn eigen karakteristieken ontwerp, waardoor gemakkelijk te herkennen is waar een kraan vandaan komt. Met de juiste ondersteuning is het ROCO-archetype, de EDK 750, een zesassige spoorwegkraan gebouwd. Deze spoorwegkraan tot ladingen tot 125 ton heffen. De totale massa is 150 ton en het laadkoppel kan oplopen tot 760 mpm. De luchtgekoelde 12-cilinder dieselmotor heeft een vermogen van 204 pk. De aandrijving is diesel-elektrisch. De giek wordt elektro-hydraulisch bewogen. Het model wordt voornamelijk gebruikt voor bouwwerkzaamheden aan spoorlijnen en het bergen van ontspoorde voertuigen. Zijn taken
omvatten ook de vervanging van stalen bruggen. Het model is daarnaast geschikt voor kleinere taken, zoals het verwijderen en opnieuw plaatsen van wissels en spoorsecties. In de meeste gevallen is het niet nodig om de steunen te verlengen of aan te passen. De horizontaal geplaatste giek is geschikt voor het werken onder bovengrondse elektriciteitsleidingen en in tunnels. Bij verplaatsing naar de inzetlocatie kan de kraan met een snelheid van maximaal 100 km/u worden getransporteerd. De kraan kan tot 100 m/min (6 km/u) op eigen kracht rijden. Schakelen tussen de ‘zelfaandrijving’ en de ‘freewheel’-bedieningswijze wordt handmatig direct op het draaistel uitgevoerd (net als bij het model), door het rondsel van de aandrijfmotor met behulp van een handwiel aan te sluiten of los te koppelen van de aandrijfmotor. De EDK 750 werd, en wordt nog steeds tot op zekere hoogte, gebruikt door bepaalde spoorwegmaatschappijen en spoorwegbouwbedrijven in Oost- en West-Europa.
Model
Echter, niet alleen het originele model op ware grootte heeft veel technische mogelijkheden te bieden, het model doet zeker niet onder. In 2020 komt er een absoluut topmodel uit met de EDK 750 spoorwegkraan. Dit topmodel wordt geleverd in schaal 1:87 (artikelnummers: 73035, 79035, 73036, 79036). De kraanwagen is volledig functioneel: hij kan zelfstandig rijden, maar ook worden getrokken. De bovenwagen kan 360 graden gedraaid worden zonder te stoppen. De telescoopgiek kan worden verhoogd, verlaagd en verlengd. Daarnaast kan de kraanhaak met behulp van een meervoudige touwkatrol omhoog en omlaag worden gebracht. Al deze functies worden langzaam uitgevoerd, perfect spiegelend aan het echte origineel, met soft-start en soft-stop bewegingen. Het spektakel wordt afgemaakt door de originele licht- en geluidsfuncties.
Samenvatting:
– Onafhankelijke aandrijving
– Kan vrij rondrijden als onderdeel van een trein
– Kraanopbouw met giek 360° draaibaar
– De giek omhoog en omlaag brengen
– De telescoopgiek uitschuiven en intrekken
– Hef en laat de kraanhaak over de meervoudige touwkatrol zakken.
– Met ingebouwde digitale decoder en schakelbare licht- en geluidsfuncties
– Barrièrewagen met lagerblok, contragewicht en steunvoeten
– Controle met behulp van Z21 multiMAUS of Z21 ᴡʟᴀɴMAUS
– Speciaal aangepaste kraanbesturing in de Z21 app
– Besturing met behulp van PS4-regelaar