Buitenlandse locs bij de Nederlandse Spoorwegen 1945-1958
Door: Eelco Storm, diverse fotografen, uitg.: WBooks, formaat 24,5 x 30,5 cm, 176 blz., 125 zw/w en kleurenfoto’s, hardcover, ISBN 978-9-4625-8673-4, € 39,95.
Eelco Storm legt de focus bij buitenlandse locs die na de WOII bij NS reden. Ondanks de plannen voor modernisering kon NS er niet onderuit het door de oorlog ontstane tekort aan stoomlocs aan te vullen. Het lukte om in Zwitserland, Zweden en Engeland locs te verwerven. De auteur beschrijft per herkomst de aangekochte locomotieven. Uit Zwitserland kwamen er 42 in vijf verschillende typen, die uit Zweden waren zelfs gloednieuw. De meeste kwamen uit Engeland, de War Department-locs. De door de bezetter achtergelaten Duitse locs zijn in 1947 teruggegaan. Het boek bevat geen overzichtstabel, maar veel foto’s, meest zwart-wit, zijn groot afgedrukt. Het laatste hoofdstuk bevat de nog aanwezige representanten. Behalve de BR 55 3528 (in het Technik Museum in Speyer) die bij NS heeft gereden, zijn er nog diverse typen te vinden. De opsomming is niet compleet, enkele Duitse locs (zoals de P8) ontbreken. Het is een interessant boek, zeker voor liefhebbers van de stoomlocs die aan de wederopbouw hebben bijgedragen. -TO