The story of the most produced steam locomotive
Door Marc Clement, uitg. BoD (Books on Demand), formaat 18,9 x 24,6 cm, 352 blz., veel zw/w foto’s, Engelse taal, ISBN 978-3-7597-8175-8, vanaf € 16.
Samen met de BR 50 is de BR 52 de meest gebouwde stoomloc in Europa: in totaal 10.168 stuks. Voordat de schrijver ingaat op de bouw, schildert hij de situatie van Duitsland na de Eerste Wereldoorlog. Het naziregime, dat in 1937 van het zelfstandige DRG een onderdeel van het ministerie van transport maakte, achtte bij de opbouw van de krijgsmacht het spoor van groot belang. De oudere goederenlocs BR 55, 56, 57 en 58 voldeden niet meer. Ook de BR 41, 43 en 44 bleken minder geschikt. Dit alles resulteerde in de ontwikkeling van de BR 50. Marc gaat diep in op de achterliggende techniek, waarbij zelfs formules worden getoond. Wegens materiaalschaarste stelde Henschel in 1941 een uitgeklede versie voor. Dit advies werd overgenomen. Uiteindelijk hebben zo’n 25 fabrieken meegewerkt aan de massaproductie. Een schaduwkant is dat velen door de Arbeitseinsatz gedwongen werden er aan te werken. Veel locs zijn ingezet voor de massadeportaties. Na de oorlog bleken de machines onmisbaar bij de wederopbouw. Deze grote serie kwam uiteindelijk in 25 landen (waaronder Nederland) en drie continenten (apart beschreven) terecht. Bijzonder is dat de auteur geen grootbedrijf, maar foto’s van modellen (onder andere van Märklin en Roco) ter illustratie gebruikt. Waar en welke locs nog te vinden zijn, is niet vermeld. Voor wie meer wil weten van deze onvermoeibare machines is dit een interessante uitgave.